tisdag 2 mars 2021

Tiden går

Oj, trodde jag skulle kunna vara väldigt aktiv här men dagarna bara rusar förbi. 

På bara en vecka har vädret svängt från typ -22 till +7 grader, så nu är hagarna återigen leriga 😩
Och efter kylan så har jag och "grannkäringa" kommit igång med våra dagliga morgonpromenader igen vilket känns jätteskönt.  
Och jag har hoppat på trenden med viktväst, så nu skall jag ha den på mig 12 timmar per dygn samt göra ett litet träningsprogram med situps, armhävningar, squats och tåhävningar varje dag med västen på. Har haft västen i två veckor nu och vissa dagar känns det väldigt tungt men börjar vänja mig, Har ökat på vikten sista veckan från 6,5 till 7,7 kg och det känns. Under helgerna slarvar jag och låter den hänga, känner mig fysiskt "trött" över lag så får använda den när jag känner att jag är stark 😀
Nu är det ju dags att mocka hagar och det är tungt ändå utan väst... 
Skall bli intressant och se om jag kan gå ner något kilo med detta och samtidigt stärka min rygg. 
När man är i stallet bär man ju mycket men sällan tänker man värst ergonomiskt, så kanske detta kan stärka och att rygg och armar håller längre. 😊 

För några veckor sedan var veterinären ute och spolade min hästs, Polly, tänder igen. Trodde vi köpte värsta braiga hästen men efter någon månad visade det sig att hon har jättedåliga tänder, med stora fickor där fodret packar sig och mycket karies. Vi har hållit på att spola nu varannan månad sen vi köpte henne (drygt 1 1/2 år) och vi varvar mellan den lokala veterinären och hästkliniken i Karlstad. Har även varit på tandklinik i Söderköping, så denna häst har blivit galet dyr. Men som jag tycker om henne💓 Hoppet lever att vi skall kunna ha henne kvar, men vi får se framåt sommaren. Vill inte ha en häst som har ont, men peppar, peppar har tandkött osv. sett mycket bättre ut sista gångerna. Och frågan är hur länge min och gubbens plånbok orkar med alla kostnader, tänder är ju tyvärr inget som täcks av försäkringar. Vågar inte ens räkna ihop hur mycket jag lagt ut på hennes tänder.... 😬
Hästarna fick även nya skor i fredags, vi har en fantastiskt trevlig och bra, ung tjej som hovslagare. Bytte för ett halvår sedan och är jättenöjd. Förra gången hon var ute hos oss hade båda hästarna hålväggar i stort sett samtliga hovar men det var utläkt denna gången. Leriga hagar under hösten och vintern är nog orsak till detta. 

På torsdagar kör vi träning i sonens hemmagym. Jag, dottern och syrran har börjat att vi kör en kväll i veckan, lite styrka, löpband och dans. Trevligt och skönt att slippa behöva gå till ett offentligt gym, det är inte riktigt min grej. Sonen håller ff på att göra i ordning gymmet, så efter dessa bilder nedan är tagna så har han målat väggar osv.

Ja, det var väl lite vad som hänt sista veckorna, hoppas snart skriva igen. 😄 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar